Miért hagynak fel nagyon sokan a nyelvtanulással mielőtt beérne a siker? Nem jutnak el addig a pontig, ahol elégedettséget élnek át amiatt, hogy valamit egyedül elintéztek idegen nyelven, csevegtek egy jót vagy megértettek valami érdekeset. Tényleg a nyelvérzék vagy a lehetőségek hiánya az ok?
Sokszor csupán annyi az egész, hogy nem készültek fel rá: a nyelvtanulás egy nagy kirándulás, tervezhető útvonalakkal, de a lényeg, hogy meg kell tenni bizonyos távokat, amiket mindjárt részletesebben is leírunk.
Ha nem dőlünk be annak, hogy egy fehérjeporos turmixtól hipp-hopp megizmosodunk, a méregdrága ránctalanító csodakezelésekre sem ugrunk rá, és nem kattintunk az „így keress erőfeszítés nélkül milliókat” reklámokra, akkor azt sem etetik meg velünk, hogy expressz-turbó tananyagokkal, tanfolyamokkal csekély erőbedobással pár hét alatt elsajátíthatunk egy idegen nyelvet
Rossz hír: a nyelvtudásért meg kell dolgozni. Jó hír: kiszámítható, hogy mennyit és hogyan.
Az ajánlott óraszám egy középfokú szintű nyelvtudás megszerzésére például cirka 600 tanóra. Ez annyi mint:
Fél év intenzív tanfolyam, napi 5 tanóra
1 év félintenzív, heti 12 tanóra
2 év átlagos heti 2x3 tanóra
6 év heti 1x2 tanóra
Lehet, hogy ez első ránézésre nem bíztató, de jobb, ha szembe nézünk a realitással, és kidolgozzuk a hosszú és rövidtávú nyelvtanulási tervünket. Szerencsére vannak azért gyorsítósávok!
Kis létszámú csoportban és magánórán a nyelvtanár adhat személyre szabott házi feladatokat, így a tanórán kívül is lehet belecsempészni a napirendünkbe olyan idősávokat, amikor a nyelvvel foglalkozunk, és így is pörög a nyelvi kilométeróra!
Számtalan nyelvtanító weboldal és applikáció van ma már önálló tanuláshoz, de ezek akkor a leghatékonyabbak, ha beilleszkednek az útvonalunkba. Azaz, a megfelelő szintű, témájú, adott készségeket fejlesztő anyagokat használjuk. Egy jó nyelvtanár ebben is tud eligazítást nyújtani.
Nagyot tud lendíteni a tudásunkon, ha valami olyat csinálunk/nézünk/olvasunk idegen nyelven, amibe belefeledkezünk. Vagy nevetést, közösségi élményt is nyújt, például nyelvtanuló társasjátékok.
A folyamatosság, rendszeresség és intenzitás szintén növeli a hatékonyságot, a „hozd magad formába a strandszezonra” típusú rapszodikus tanulás lassacskán vezet a cél felé.
Persze lehet, hogy te az vagy, aki már rengeteg órát belefeccölt a nyelvtanulásba. Ekkor érdemes meggondolni, hogy hoztad-e a tőled telhetőt az órákon; átgondoltan, szisztematikusan építetted-e a nyelvtudásod; illetve, ha nagyon nehéznek érzed a nyelvtanulást, nem kéne-e valami pszichikai akadályt elhárítani az útból, vagy nem lenne-e érdemes egy tanulási szakértőhöz fordulni.
Mindenesetre, halogatás és kifogások helyett készíts egy reális, perspektívát nyújtó tervet. Ehhez itt egy kis segítség. Sok sikert!
NYELVTANULÁS TERVEZŐ:
Szintem most: ….. Ide szeretnék elérni: …… Ennyi órára lesz szükségem: ……..
Ráfordítható időm: …… tanóra/hét + otthoni tanulás/hét: ……. óra/hét
Intenzív tanfolyamot tervezek: ….év tavasz/nyár/ősz/tél és ……év tavasz/nyár/ősz/tél = ….. óra
Összesen: …… hónap
Útmutató a táblázat kitöltéséhez:
Nyelvtudás szintek: A1 – kezdő, A2 - középhaladó, B1 – alapfok, B2 – középfok, C1 – felsőfok, C2 - mesterfok. (Ezek az úgyevezett KER szintek: Közös Európai Referenciakeret) Hogy ez pontosabban milyen szintű nyelvismeretet jelent, lásd itt
Az ajánlott óraszámokról a Cambridge vizsga táblázata: